"Schoenmaat 52? Een klant was zo blij dat hij eindelijk een innovatief merk had gevonden dat schoenen in zijn maat aanbood. Als gevolg daarvan bestelde hij hetzelfde paar vijf keer.... We hadden dit echter niet op voorraad, dus hebben we het speciaal voor hem gemaakt."
Deze anekdote, verteld door Nicolas Metzke, medeoprichter en CEO van Melvin & Hamilton Digital, is representatief voor het verhaal van een merk dat wordt gevormd door zijn klanten. Geleid door een scherp gevoel voor detail en een bijzondere aandacht voor de behoeften van degenen die de schoenen zullen dragen, smeedt Melvin & Hamilton nauwe banden met zijn klanten en is het getuige van een aantal persoonlijke verhalen. Enkele van de meest gedenkwaardige zijn bestellingen waar reikhalzend naar werd uitgekeken om een trouwoutfit compleet te maken, of toevallige ontmoetingen waarbij het alibi een paar Melvin & Hamilton schoenen bleek te zijn. Meer mysterieus is een klant die in recordtijd meer dan zestig paar schoenen bestelde.
Sinds het begin heeft het merk de voorkeur gegeven aan zich te concentreren op de kwaliteit van het product in plaats van toe te geven aan de sirenenzang van trends. Om deze hectische wedloop te vermijden en toch bij de tijd te blijven, speelt Melvin & Hamilton met de klassieke codes van stadsschoenen en verstevigt het zijn fundamenten door beperkte hoeveelheden te produceren die beschikbaar zijn in verschillende variaties. Jeff 14, Susan 10, Amelie 5, Selina, Scarlett of Toni... Deze modellen hebben de jaren overleefd en zijn echte bestsellers geworden die nu in verschillende vormen, materialen en kleuren bestaan.
Het jaar 2022 markeert het eerste decennium van de website. De webshop is een echt verlengstuk van het creatieve universum van Melvin & Hamilton en heeft zich ontwikkeld in harmonie met de uitbreiding van het merk: een evoluerende homepage en functionaliteiten die zijn verfijnd om de veranderingen in de consumentengewoonten zo goed mogelijk te begeleiden. Als aanvulling op de fysieke verkooppunten voor een omnichannel klantenervaring, is het digitale platform ontworpen als een showcase die de nieuwe collecties viert en alle modellen belicht, van de meest klassieke tot de meest trendy. Tien jaar later ontwikkelt het zich met dezelfde aandacht voor detail en streeft het naar steeds meer inspiratie, innovatie en gebruiksgemak voor al zijn gebruikers. Nicolas Metzke vertelt ons over het ontstaan, de evolutie en de mijlpalen van de webshop sinds de lancering.
Wij willen deze verjaardag graag met jou vieren, want het is dankzij jou dat ons succes mogelijk is. Om dit eerste decennium samen te vieren, hebben we iets speciaals bedacht. Neem deel aan ons rad van fortuin en profiteer van een kortingsbon tussen 5% en 30% die van toepassing is op de hele website (minimum aankoopwaarde 90€, niet combineerbaar met andere lopende promoties of kortingscodes). Winst gegarandeerd!
01 Zomer 2012: de eerste stappen naar digitaal
01 Zomer 2012: de eerste stappen naar digitaal
"Het project begon in de zomer van 2012. We besloten een echte retailwebsite te maken en niet alleen een etalage voor het merk. Na vier maanden voorbereiding was de eerste site geboren: in september 2012 werd melvin-hamilton.de gelanceerd. Het is in Duitsland waar onze langetermijnklanten zich bevinden en waar onze naamsbekendheid het sterkst is. Maar drie maanden later, voor Kerst, werden de Franse en Engelse versies gelanceerd.
Daarom werken wij in eerste instantie met deze drie talen en richten ons op meer dan 20 landen in Europa. Dankzij het centrale magazijn in Duitsland en een partnerschap met DHL kunnen we heel gemakkelijk grensoverschrijdend leveren. Sommige spelers, zoals Zalando, zijn nu al sterk aanwezig en effenen het pad voor de online schoenenverkoop in Europa. Beginnend met Duitsland hebben we beslissingen genomen voor de lange termijn die ook andere landen ten goede komen (en die we tot op de dag van vandaag handhaven): gratis verzending bij aankopen van meer dan 50 euro en gratis retourneren voor klanten.
In die tijd bevond alle voorraad zich op de tweede kelderverdieping van het kantoor (zonder wifi of internet), terwijl de printer die de leveringsbonnen genereerd zich op de begane grond bevond. Je kan je het aantal ritten heen en weer tussen deze twee verdiepingen voorstellen! Een dans in het trappenhuis waar pakketten die net zijn ontvangen en pakketten die worden verzonden zich vermengen (met af en toe een kapotte lift als bonus)..."
02 Mijlpalen: de evolutie van de site en zijn variaties
02 Mijlpalen: de evolutie van de site en zijn variaties
"De beslissing om een paar schoenen te kopen kan gepland zijn of spontaan genomen worden. In beide gevallen bieden multimerksites een voordeel voor klanten die ons nog niet kennen of nog niet weten welk type schoenen of merk ze willen kopen. Sinds 2014 verkopen we in onze belangrijkste landen op affiliate sites, ook wel marktplaatsen genoemd. Nieuwe ontdekkingen zijn makkelijker op deze platforms (Zalando, BOL...).
In 2015 ontwikkelen we de Nederlandse versie van de website en in 2018 de Poolse versie. Tussen 2012 en 2020 zal de website twee keer ingrijpend worden aangepast om steeds aan de behoeften van de klant te voldoen en hem een gepersonaliseerde ervaring te bieden: Maatwijzer, 'weer beschikbaar'-waarschuwing en vooral de verbetering van de mobiele ervaring, zoals onlangs het gepersonaliseerde advies via WhatsApp."
03 Een Europese aanwezigheid: huidige markten en toekomstige projecten
03 Een Europese aanwezigheid: huidige markten en toekomstige projecten
"Duitsland is ons thuisland en Frankrijk het land van waaruit wij voor heel Europa opereren. Historisch gezien hadden wij vertegenwoordigers in deze landen en dus een aanwezigheid in bepaalde verkooppunten. Gezien de nabijheid tussen Oostenrijk (taal, geografie, cultuur) en Duitsland, en tussen België en Frankrijk, leek het ons logisch om eerst met deze markten te werken. Daar hebben we het Nederlands aan toegevoegd om heel België te kunnen aanspreken, en natuurlijk Nederland met een eigen site. Elk van deze landen is al zeer goed ontwikkeld op het gebied van e-commerce: er zijn veilige betaalmethoden, een zeer goede "e-commerce" opleiding van consumenten en een logistiek die het hele land bestrijkt. Als grootste land in Oost-Europa en grenzend aan Duitsland hebben we tenslotte besloten om in Polen van start te gaan.
Van de projecten die in de nabije toekomst zullen worden uitgevoerd, richten wij ons op buurlanden die niet of niet meer tot de Europese Unie behoren, met name Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Andere landen worden overwogen, maar er is nog niets beslist. Met de derde herinrichting van de site die begin 2022 plaatsvond, beschikken we over een zeer wendbaar platform en kunnen we dus sneller de ontwikkeling van andere markten en talen overwegen."
Van de lancering van nieuwe producten tot de communicatiemiddelen, de klant staat centraal in ons denken en heeft ons handelen altijd gestuurd. Sinds de oprichting is het merk geïnspireerd door de zoektocht naar de perfecte schoen voor elke gelegenheid: of u nu op zoek bent naar een tijdloze klassieker, een trendy en kleurrijk model, een zakelijke look of een meer casual stijl, of om een chique outfit voor een formele avond of een bruiloft te perfectioneren, u vindt het in ons ruime assortiment schoenen. Al onze modellen zijn ontworpen om lang mee te gaan en onze klanten in staat te stellen alle facetten van hun persoonlijkheid tot uitdrukking te brengen, met kwaliteitsmaterialen en stilistische durf als rode draad.
Meer weten over Melvin & Hamilton? Ontdek hier de geschiedenis van de oprichters van het merk!